utmattande

Nu är jag tillbaka i Andora, Ligurien efter en kort påhälsning i bergen. Mendicata är en by som ligger högt uppe i bergen. Det bor kanske 100-150 pers i byn och alla känner alla. Så när vi kom dit så blev jag VÄLDIGT uttittad. Vi kom dit på förmiddagen igår och kom tillbaka hit idag vid fem-tiden. Anna Chiara och Maria Sole var i Mendicata så jag träffade dem då. Vi kommer ganska bra överens trots att vi har seriösa kommunikationssvårigheter; dvs. jag förstår inte dom, dom förstår inte mig.
Sen har jag kommit underfund med att det är sjukt utmattande att bara höra folk prata på ett språk som man mestadels inte fattar ett skit av. Jag försöker lyssna på allt som sägs men att koncentrera sig konstant är riktigt jobbigt. Men jag känner jag att jag kanske förstår lite mer än i tisdags i alla fall. Låt oss hoppas att det i alla fall går framåt. Jag intalar mig hela tiden att jag inte är dum i huvudet och att jag faktiskt kan svenska minst lika bra som dom kan italienska :)


Kommentarer
Postat av: Madeleine

Det kommer att gå jättebra och snart kommer du att förstå och prata italienska utan större problem tror jag ;)

2010-08-27 @ 14:50:36
URL: http://maols.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Ditt namn, tack:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej, så klart)

URL/Bloggadress:

Kommentaren lyder:

Trackback
RSS 2.0